ABL

Anti-Defamation League®

MIDDLE EAST PRESS REVIEW

ANTI-SEMITISM AND OTHER TRENDS

iabail] g1yl 3> dayp

July-December 2015



Marvin D. Nathan, National Chair
Jonathan Greenblatt, CEO and National Director
Kenneth Jacobson, Deputy National Director
Eric Horodas, Chair, International Affairs
Gregg Mashberg, Vice Chair, International Affairs

Susan Heller Pinto, Associate Director, International Affairs
Director, Middle Eastern Affairs

Carole Nuriel
Acting Director, ADL Israel Office

Shaya Lerner
Assistant Director, Middle Eastern Affairs

Ari Bell
Middle Eastern Affairs Analyst

Copies of this publication are in the
Rita and Leo Greenland Human Relations Library
And Research Center

©2016 Anti-Defamation League
Printed in the United States of America
All rights reserved

Web site: www.adl.org

2 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)


http://www.adl.org/

Introduction

Egypt

Gaza — Hamas

Iran

Jordan

Kuwait

Oman

Palestinian Authority
Qatar

Saudi Arabia

United Arab Emirates
United Kingdom-Based Newspapers

Select List of Arab Media Outlets

13
15
16
18
19
22
24
28

29

3 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Introduction

Newspapers across the Arab and Muslim world continue to feature
anti-Semitic caricatures and themes, with stereotypical depictions of
Jews that include big noses, black coats and hats. Many promote age-
old global Jewish conspiracy theories, including control of the US and
international governments, blood libel, the use of animal imagery —
rodents, dogs, snakes, and octopuses — and Nazi analogies to portray
Israel and Jews as sinister predators. There are also a number of
cartoons relating to the horrific Duma murder of Palestinian infant Ali

Dawabsheh by Jewish extremists.

An important theme highlighted in this compilation is cartoons accusing
Jews of being behind global instability, including Jews depicted as
responsible for the terrorism and genocide being perpetrated by ISIS.
Another theme relates to recent Palestinian violence in Israel — the so-
called “knife Intifada” — with Israelis in stereotypical Jewish garb as

victims of Palestinian stabbings.

The previous edition of the Middle East Press Review (January-June
2015) is available here - http://www.adl.org/anti-semitism/muslim-arab-

world/c/mepr/january-june-2015.pdf

On the cover:

Left: Ar-Raya, August 2, 2015

Headline: "After Burning Infant Ali Dawabsheh to Death"
Right: Al-Watan, August 3, 2015 (Saudi Arabia)
Headline: "The Crime of Burning the Palestinian Infant".
Center: Filastin, August 2, 2015 (Gaza)

4 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)


http://www.adl.org/anti-semitism/muslim-arab-world/c/mepr/january-june-2015.pdf
http://www.adl.org/anti-semitism/muslim-arab-world/c/mepr/january-june-2015.pdf

DOESNOT SEE
DOES NOT HEAR
DOES NOT SPEAK

Al-Ahram Weekly, July 29, 2015

Ruz Al-Yusuf, October 6, 2015
Headline: “The anniversary of the
Glorious October (War).” The
pesticide represents the Egyptian
army.’

Al-Ahram, October 18, 2015

Looking at the chained Palestinian
child holding a sign which says
"Palestine”, the Jewish figure is
saying "Help me, people, the criminal
wants to kill me."

Al-Ahram Weekly, December 9, 2015

! This cartoon refers to the October 1973 war between Israel and Egyptian and Syrian forces.

5 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Al-Ahram, December 26, 2015
The figure below represents Turkish
President Erdogan.

6 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Gaza — Hamas

Filastin, July 3, 2015

Filastin, August 2, 20152

Filastin, October 1, 2015

Filastin, October 4, 2015
Written on the tombstone: "The
Invaders' tomb."

2 This cartoon appeared in the backdrop of the burning to death of Palestinian infant Ali Dawabsheh by Jewish terrorists at
his home in the village of Duma on July 31* 2015.

7 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



o ?.:.,.h.m.l.ﬂl JMaiaw¥f pgyn

Filastin, October 22, 2015

Filastin, November 15, 2015
Headline: "The Palestinian
Independence Day." While the Jewish
figure is stealing the land, the
Palestinian one is only holding "the
independence certificate.”

Filastin, November 18, 2015

8 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Fars, July 1, 2015
The egg represents the nuclear talks.

Fars, July 12, 2015

The Jew is depicted as a weapons
dealer, and is saying to the ISIS
figure headed to Mosul in Irag: "My
friend, next time, don't bother. Call
me and I'll deliver the merchandise to
your home!"

Fars, July 16, 2015
The apple represents the P5+1 Iran
agreement.

Fars, July 22, 2015

Fars, July 22, 2015

9 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Fars, July 28, 2015
The boat represents the nuclear deal
with Iran.

Fars, July 29, 2015

Fars, July 30, 2015

Fars, August 3, 2015°

¥ This cartoon refers to the burning to death of Palestinian infant Ali Dawabsheh by Jewish terrorists at his home in the
village of Duma on July 31% 2015.

10 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Fars, September 6, 2015

Fars, September 10, 2015

The figure in the middle is a refugee
standing between the alligator,
representing terror in Syria, and the
Israeli dog, standing on "the
Occupied Territories."

Fars, September 11, 2015

The figure representing ISIS is
saying: "l don't want to hold you up,
I'll use electricity from this friend of
ours."

Fars, September 18, 2015
The Jewish dog represents Israeli PM
Netanyahu.

Fars, September 24, 2015

The figure representing the US is
saying "It was decided that we do it
quietly?!"

11 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Fars, November 12, 2015

Fars, December 14, 2015

Fars, December 14, 2015

g
1o zotdo @bl garw —L',.r n—rJ
11 Jgsl Ioaais

Fars, December 15, 2015

The Nigerian soldier is saying to the
Jewish figure: "Sir, the road is open
for you. Please, enter".*

* This cartoon refers to reports of a massacre perpetrated by the Nigerian army against Shiite Muslims over a blocked road a
few days earlier.

12 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Jordan

Ar-Rai, August 5, 2015
The figures represent the Israeli left
and right.

Ar-Rai, August 12, 2015

Ar-Rai, August 13, 2015

Al-Ghad, September 14, 2015

13 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



As-Sabil, October 12, 2015

Ammon, November 9, 2015
Written below: "U.S. Policy in the
Middle East."

e 1 3020 AR ) Ak

14 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Kuwait

Al-Anba, November 23, 2015
Written on the arm: “Racism”.

Al-Anba, November 30, 2015
The bone represents racism.

15 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Oman, August 8, 2015

Headline: “Israel decides to build new
settlements?!” The Jewish figure is
shown watering settlements with
Palestinian blood.

Oman, September 2, 2015

In the backdrop of the violence
brought upon by the “Arab Spring”, a
journalist is asking the Jewish figure
how things are, to which he replies
“Excellent.”

Al-Watan, October 10, 2015
In Arabic: “The Middle East”.

16 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Al-Watan, October 15, 2015

Al-Watan, November 2, 2015

17 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Palestinian Authority

Al-Hayat Al-Jadida, August 3, 2015

Al-Quds, September 14, 2015
Instead of helping the woman, who
represents Jerusalem, keep the
mouth of the Israeli alligator open; the
figure representing the Arab world is
merely reading out “We express our
concern!”

Al-Hayat Al-Jadida, October 3, 2015

18 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Ar-Raya, July 22, 2015
The woman represents Jerusalem
and she is crying "Oh Islam.”

Ar-Raya, July 29, 2015

Ar-Raya, August 1, 2015
Burning on the water pipe is the
Arab World

Ar-Raya, August 2, 2015
Headline: "After burning infant Al
Dawabsheh to death."

® Ali Dawabsheh was a Palestinian infant who burned to death by Jewish terrorists at his home in the village of Duma on July
31% 2015.

19 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Al-Watan, August 2, 2015
All three figures represent “child-
killers.”®

Ar-Raya, August 11, 2015

Imalik @hotmail.com  cUloliglolw

Al-Watan, August 20, 2015
Written in Arabic: "Jerusalem.”

Ar-Raya, September 30, 2015
The trap represents the Murabitun,
which is a protest group against
Jewish visitors to the Temple
Mount.

® This cartoon appeared in the backdrop of the burning to death of Palestinian infant Ali Dawabsheh by Jewish terrorists at
his home in the village of Duma on July 31* 2015.

20 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Ar-Raya, October 22, 2015

Al-Arab, November 17, 2015
The small figure represents terror.

Ar-Raya, November 17, 2015
Headline: "Israel steals Palestine's
water." Written on the sign: "The
Gaza shore."

Ar-Raya, December 27, 2015
Written on the sign: “Palestine”.

21 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Saudi Arabia

Ar-Riyadh, July 1, 2015

The Israeli octopus is blocking the
"Freedom Flotilla" from reaching the
Gaza Strip.”

Al-Watan, August 3, 2015
The cartoon's headline: "The crime
of burning the Palestinian infant."®

Al-Watan, August 9, 2015

ISIS and the Jewish figure comprise
the bellows, which represents
terror.

Al-Jazira, November 16, 2015
The figure that emerged from the
lamp represents the U.S. economy.

" This cartoon refers to the self-declared Freedom Flotilla, which attempted to break the blockade imposed by Israel on the
Gaza Strip.

& This cartoon appeared in the backdrop of the burning to death of Palestinian infant Ali Dawabsheh by Jewish terrorists at
his home in the village of Duma on July 31% 2015.

22 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Al-Jazira, November 18, 2015

e Opal Bl D9yttt

Al-Watan, December 13, 2015
The cartoon's headline: "The Israeli
settlers."

Al-Jazira, December 28, 2015
Written on the sign: "The Middle
East".

23 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



United Arab Emirates

Al-Ittihad, July 1, 2015
Headline: “The Freedom Flotilla”

Al-lttihad, August 1, 2015

While the West is in love with Israel,
Amnesty International is trying to
unmask it.

Al-Khallij, August 2, 2015°

Al-Bayan, August 2, 2015

%This cartoon appeared in the backdrop of the burning to death of Palestinian infant Ali Dawabsheh by Jewish terrorists at his
home in the village of Duma on July 31% 2015.

24 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Al-Bayan, August 12, 2015
The figure represents the settlers.

Al-Bayan, September 14, 2015
Headline: “Al-Agsa Mosque... the
original and the replica.”

Al-Khalij, October 20, 2015

Al-Bayan, October 24, 2015

Al-Khalij, October 26, 2015
The Jewish figure represents Israel.

25 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Al-Ittihad, October 28, 2015
PM Netanyahu is saying “The

Palestinians are the cause for the
Holocaust!!”

Gulf News, October 28, 2015

Al-Khalij, November 3, 2015
PM Netanyahu is heading towards
Al-Agsa Mosque and Jerusalem.

Al-Ittihad, November 11, 2015
Headline: “Netanyahu in America.”

Al-Ittihad, November 13, 2015

26 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Al-Ittihad, November 24, 2015
Written on the magnet: Netanyahu'’s

policy.”

Al-Bayan, December 7, 2015

Al-Bayan, December 8, 2015
Using the U.S., Israel is drawing
“settlements.”

Al-Khalij, December 26, 2015
While at the palm of “the Zionist
lobby’s” hand, Hillary Clinton is
saying “I'm here.”

27 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



United Kingdom-Based Newspapers

Al-Arab, July 30, 2015
The figure at the bottom represents
the Middle East

Ash-Sharqg Al-Awsat, October 13,
2015 - Written in Arabic: “The
extreme right.”

Al-Arab, November 12, 2015

28

MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Select List of Arab Media Outlets

Al-Ahram (Egypt) — an Egyptian daily controlled by the Egyptian government: the president appoints

the editor. The editor (and the editors of the other government owned dailies, Al-Gumhuriyya and Al-
Akhbar) is given substantial leeway in his editorial practices, assuming he avoids certain “taboos.” Al-
Ahram is the largest Arabic paper in the world and has established the Al-Ahram Regional Press
Institute. It was founded in 1875.

Al-Ahram Al-‘Arabi (Egypt) — a weekly published by the Dar Al-Ahram publishing house. The editor-
in-chief of the newspaper is Dr. 'Abd Al-'Ati Muhammad, and the chairman of the publishing house is
Ibrahim Nafi, who is Al-Ahram’s editor in chief. Although both newspapers are published by the same
publishing house, Al-Ahram and Al-Ahram Al-Arabi are different. The editorials in Al-Ahram are always
supportive of government positions, while the editorials in Al-Ahram al-Arabi are critical of the

government and also other countries. The paper publishes very strong anti-Israeli views.

Al-Anba — Kuwaiti daily established in 1976; editor in-chief: Yousuf Khaled Yousuf al-Marzoug.
Considered one of the top three most read newspapers Kuwait. During the Iragi invasion to Kuwait, the
paper was published from Cairo (8/1990-8/1991).

Al-‘Arab Online (United Kingdom) — Arab daily newspaper. Its editor-in-chief is Mohamed Ahmed El-

Houni.

Al-Bayan (United Arab Emirates) — owned by the Al-Bayan Foundation for Press, Printing and
Publication. The newspaper was founded in 1980 and the editor is Hasher Al-Mektom, a member of the
royal family.

Al-Ghad (Jordan) — an independent and privately sponsored mainstream daily. Today the paper is

less anti-Israel than it used to be.

Al-Hayat Al-Jadida (Palestinian Authority) - Palestinian daily associated with the Palestinian

Authority. It is based in Ramallah and the editor-in-chief is Mahmous Abu Al-Haijaa.

Al-Ittihad (United Arab Emirates) — it was first issued on October 20, 1969. The editor-in-chief is
Rashid Salih Al-'Arimi. It is a government daily, which emphasizes the government’s policy and its
achievements in domestic and foreign affairs. The paper publishes all kinds of news related to the Arab
and Muslim arena. It has a wide network of correspondents in Arab countries and the west. The paper

is being published by Emirates Media (www.emi.ae).

29 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)


http://www.emi.ae/

Al-Jazira (Saudi Arabia) — very conservative, pro-Islamic. The paper has a limited circulation and is
not widespread in relation to the other Saudi papers. It was established in 1960. The editor-in-chief is
Khalid Bin Hamd Al-Malik.

Al-Khalij (United Arab Emirates) — The country’s largest Arabic language newspapers; it is privately-
owned. It was founded in 1970.

Al-Quds (Palestinian Authority) - Widely-circulated Palestinian daily established and based in 1951 in

East Jerusalem. Editor-in-chief is Walid Abu Zalaf.

Al-Watan (Oman) — the only privately owned daily — owned by a business group. It was established
in 1971, the editor-in-chief is Muhammad lbn Sulaiman At-Tani.lt enjoys high popularity and has a
circulation of 40,000. Although the daily is privately owned, the government has a right (by law) to

censor materials.

Al-Watan (Qatar) — Al-Watan is one of the five Qatari dailies. Al-Watan’s chairman is Hamad bin
Sahim Al Thani, a member of the royal family (all of the papers are owned by different branches of the
royal family). The Foreign Minister, Hamad Bin Jasim Bin Jabir Al Thani, owns half of the newspaper. It

was founded in 1995.

Ammon (Jordan) - Jordanian news site proclaiming itself to be “the voice of the silent majority”. It
typically covers domestic issues. It is based in the Jordanian capital of Amman and the Editor-in-chief
is Awwad Al-Khalaileh.

Ar-Rai (Jordan) — first issued in 1971, it is a government daily which expresses the approaches of the
Jordanian regime. The editor-in-chief is 'Abd Al-Wahab Zaghilat.

Ar-Raya (Qatar) — a government-sponsored daily edited by Yusuf Muhammad Darwish and published

through the Gulf Company, which belongs to the royal family.

Ar-Riyadh (Saudi Arabia) — A Saudi daily, one of the four principal Saudi papers (the three others
are: Al-Madina, Al-Jazira and Al-Watan). The paper presents a relatively conservative attitude, while
emphasizing (as most of the Saudi papers) its praise of the Royal family. Generally, the Saudi
government lays severe limitations on the freedom of press and has a strict censorship, even on the
foreign press that enters Saudi Arabia. Since the Saudi press is government-oriented, it concentrates
on praising the Saudi Royal Family. Of course, opposition or independent newspapers do not exist in

Saudi Arabia. However, the London based Saudi press has more independent features.

30 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



Ash-Sharq Al-Awsat (United Kingdom) - A Saudi-owned, UK-based, widely circulated pan-Arab daily
established in 1978. Editor-in-chief is Salman Dossary.

As-Sabil (Jordan) — Newspaper published since 1993, that became a daily in 2009.

Fars — Iranian news agency founded in 2003, which operates in English, Farsi, Arabic and Turkish.

Filastin (Gaza) — Affiliated with Hamas. It was first issued in May 2007.

Gulf News (United Arab Emirates) — English-language daily, based in Dubai. It was first published in
1978 and re-launched in 1985.

Oman (Oman) — first issued in November 1972, it is a government affiliated paper. The editor-in-chief
is 'Abdallah Bin Nasir Ar-Rahabi.

Rus Al-Yussuf (Egypt) — Egyptian daily. Editor-in-chief is Assam Abd Al-Jawwad.

31 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



q

Anti-Defamation League®

©2016 Anti-Defamation League
Printed in the United States of America
All rights reserved

32 MIDDLE EAST PRESS REVIEW (July-December 2015)



